Machines for Living / Death and the Maiden

שחר פרדי כסלו
העלמה והמוות, 2009
שיער אדם, רובוטים, מחשבים ועץ

המיצב של שחר פרדי כסלו רוחש במרחב של אסון ושל יופי. ‘העלמה והמוותמורכב משלושה רובוטים המסרקים פאה על ראש בובה חסר פנים, תוך היפוך יחס התפקידים המקובל: הרובוטים העדינים והגמלוניים דואגיםללא הפסקה לשיער אנושי מת ואנונימי. כמו באמנות ובספרות הקלאסית (ובתיאוריה הפסיכואנליטית), חזרתיות ומוות שזורים יחד, אלא שדומה כי המכונות רוקדות את ריקוד העלמה, בעוד השיער הוא שריד אנושימפלצתי שלא מפסיק לדרוש טיפול תובעני. החזרה האינסופית, בדומה למכונת ההאכלה של צפלין בזמנים מודרנים‘, משלבת בין הומור לאלימות.

Shahar Freddy Kislev
Death and the Maiden, 2009
Human hair, robots, computer and wood

Freddy Kislev’s Death and the Maiden exudes a feeling of imminent disaster and beauty. The sculptural installation is comprised of three large robots combing a wig on a faceless head. The momentous title and its theme veil something of the work’s humor. Kislev reverses the customary roles: the fragile, clumsy robots endlessly care for the ‘dead’ and ‘faceless’ human hair. As always, repetition and death are interlocked in a cycle. Except, it seems that the machines are the ones dancing the maiden’s dance, while the hair is an infinitely demanding human relic. The repetitive routine, just like Chaplin’s feeding machine in Modern Times, combines humor with violence.

דף התערוכה

תכנית התערוכה

 

Advertisements
%d bloggers like this: